Sachsenhausen

Igår var vi det gamla koncentrationslägret Sachsenhausen, som nu är ett museum. Men först på morgonen hade jag (Amanda) och Moa-Lee morgonbön om sorg och sedan hade konfirmanderna ett pass om sorg, död och ondska med Kerstin. Efter passet hade Jalle, Barre och Birgitta förberedelse inför Sachsenhausen, det behövs verkligen förberedelse och att de får veta vad de kommer se när vi är där. Det kan vara väldigt jobbigt där.

Vi åt lunch på vandrarhemmet och sedan drog vi till Sachsenhausen men vi fick lite problem på vägen dit. En elledning hade brustit på tågrälsen så vi var tvungna att vänta på ersättningsbuss men det kom aldrig någon men tillslut började tågen fungera igen, så vi kom iväg ändå.

På Sachsenhausen guidade jag, Barre, Jalle och Birgitta. Jag tror att det var väldigt bra att vi bara var där i 2h för det var många som tyckte att det var otroligt jobbigt att vara där för man får ju så otroligt många intryck där.

Efter vårt besök på Sachsenhausen skyndade vi iväg till restaurang L’Oasi där vi hade förbeställt mat och bokat bord. Det var väldigt god mat!

Vi var tillbaka på vandrarhemmet cirka halv elva och då hade Astrid en andakt om förlåtelse och sedan var det läggdags.