Resan och dag 1 i Berlin

Igår, den 28e juni, började vår resa till Berlin. Klockan 9 samlades ett gäng trötta men nog lite pirriga konfirmander på stationen i Flemingsberg, vi satt och väntade på tåget som skulle komma klockan 9.40 och som tog oss till vårt första stopp, Malmö.

Väl på tåget märkte vi att det var elfel så några eluttag eller lampor fungerade inte så det blev kolsvart på tåget när det passerade långa tunnlar. Ingen AC hade vi som fungerade i vår vagn så de sista timmarna satt vi och svettades ihjäl och det blev inte bättre på nästa tåg.

Klockan 16.35 var vi framme i Malmö, vi samlades på stationen där vi lämnade av vårt bagage med Kerstin så resten av oss kunde gå och äta middag på MAX. Sedan fortsatte vi tillbaka mot stationen för att ta nästa tåg mot Tyskland. Det var kokhett ute men ännu varmare inne på tåget. Efter cirka en timme av rullande på järnvägen åkte tåget på färjan där man kunde gå av och gå på däck och ta lite frisk luft eftersom att vi skulle åka färja i fyra timmar. Sedan kom vi fram till Sassnitz där vi stod stilla en liten stund för att kunna sova och ta lite frisk Tysklands luft för att sedan tuffa vidare till Berlin. Klockan 6.30 på morgonen var vi framme och var redo att ta an oss en heldag i 30-gradiga Berlin.

Först tog vi oss till vandrarhemmet för att få i oss frukost och få undan bagaget. Efter frukosten och massa info så for vi vidare till Wannsee Strandbad, vi gick till Hauptbahnhof, tog S7:an och åkte och badade. Det var riktigt skönt att bada eftersom att vi alla kände oss lökiga efter två svettiga tågresor och ett varmt Berlin.

Efter cirka fyra timmar av bad, sol och god lunch åkte vi tillbaka till vandrarhemmet där Annelie och Simon hade ett pass om öken-och- bekymmerslöshetspärlan för att sedan checka in på rummen, ha en liten brandövning och sedan äta middag på vandrarhemmet. Efter en lång dag så avslutade Annelie med en andakt om bekymmerslöshet och efteråt gick vi ledare omkring och sjöng våra konfirmander godnatt.